úterý 25. ledna 2011

Kanály a kanalizace

Výsledkem mého projektu, ve kterém jsem se snažila o proniknutí do mnou zvoleného tématu – KANÁLY A KANALIZACE – jak teoreticky, tak též prakticky, je příprava návrhu výstavy o stejném námětu.
Má práce je inspirována fotografem Ulrichem Mertensem, který okolo 90. let minulého století přišel s velmi opomíjeným stanoviskem pohledu zvaného „di inferiores“. Tedy pohledu na věc/skutečnost „ze zdola“.
Různorodé designy kanálových poklic, které mě přivedly k výběru motivu kanálů, jsou pouze povrchovým hlediskem mého tématu. Přestože lze nalézt tyto poklice všude ve městě, jsou kanály i kanalizace lidmi velice opomíjené. O to opomíjenější a skrytější je samotná spletitá podzemní kanalizační síť i s obsahem, jež ukrývá.
Abych se o kanalizacích dozvěděla více, kontaktovala jsem SČVK a začala s jejich zaměstnanci komunikovat. Kromě prohlídky ústeckými kanály, kterou mi zprostředkovali, jsem od nich získala mnoho zajímavých materiálů, především videozáznamy průmyslové kamery.
Ty se staly stěžejní pro výsledek mé práce, který by byl prezentován na již zmiňované výstavě. Jde o mnou sestříhaná videa z jejich kamery, ve kterých se objevují kanalizace v šesti ústeckých ulicích. Těchto šest videí by bylo promítáno na obrazovkách, které by doplňovaly silně redukovanou a stylizovanou mapu městských čtvrtí, kde se tyto ulice nacházejí. Tato mapa by pokryla dvě stěny galerie.

Při úpravě videí jsem se snažila o zvýšení dynamičnosti, kterou umocňuje i mnou dodaný zvukový záznam vody. Přestože jsou videa zkrácená, sestříhaná z více míst a zrychlená – zachovávají si svou autenticitu technického záznamu, jež zobrazuje tísnivé a nekončící, přesto uchvacující interiéry kanalizačního potrubí.
Těchto šest videí je dáno do nepatrného kontrastu s opravdovým nepozměněným záběrem průmyslové kamery, který by byl promítán zvětšený na jednu stěnu galerie. Záleží na návštěvnících, zda jsou schopni rozeznat autentický záběr od upravených záznamů, které se snaží o udržení divákovi pozornosti a ukázání toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího z těchto podzemních prostor – tmu, hluk vody, nekončící trýznivé chodby, ale i různorodou architekturu podzemních prostor a jejich obložení, až matoucí krásné vodopády, nebo zdejší faunu.
Toto infernální hledisko na městskou kanalizaci nezprostředkovává jen ji samotnou, ale nutí návštěvníky přemýšlet o jejich vnímání každodenních a nenápadných věcech/skutečnostech, na které lze hledět z více úhlů pohledů.
...moje kýčovité fotografie z kanalizačního prostředí:)... Abych se více zorientovala v daném tématu a dozvěděla se něco nového, získala nápady a náměty, obrátila jsem se s dotazem na informační centrum Severočeských vodovodů a kanalizací. Tak začala má komunikace s Ing. Novákovou, díky které se mi podařilo získat kontakty a navázat následující spolupráci se samotnými zaměstnanci SČVK v Ústí nad Labem.
Nejprve s panem Tůmou, který mi poskytl některé historické technické výkresy kanalizací v Ústí.
Poté se zdejším mistrem provozu – panem Pokrupou, se mi podařilo domluvit exkurzi přímo v kanálech. Kvůli své pracovní vytíženosti jsem prohlídku kanalizací nemohla absolvovat přímo s ním, ale jeho tři pracovníci byli příjemnou alternativou. Prohlídku vedl pan Hrbek. (více v exkurzi)
Protože byla v podzemních kanálech opravdu tma a má kamera na fotoaparátu by nezvládala tamější osvětlení, pan Pokrupa mi poskytl videozáznamy průmyslových kamer, které využívají při kontrole jednotlivých kanalizačních úseků.

















Předem domluvená exkurze s mistrem provozu panem Pokrupou proběhla dne 10. prosince 2010. Po podepsání Zápisu o proškolení jsme dostali nepromokavý ochranný oblek, pracovní rukavice, helmy a půjčené holínky samotného pana Mistra.
Takto vybaveni jsme vyjeli z ústecké budovy SČVK s panem Hrbkem a ještě se dvěma kanalizačními pracovníky. První zastávka a prohlídka byla na Špitálském náměstí. Místa byla vybírána dle snadného přístupu do kanálu bez narušení silničního provozu (museli se otvírat poklopy kanálů a bylo potřeba zatarasit okolní prostor). Důležitou roli také hrály případné nebezpečné látky, materiály a prostupnost kanálů. Další naše zastávka byla do Žukovovy ulice, Opletalovy ulice a na Novosedlické náměstí.





















Ano, ano... i přes mé úsměvy to tam vůbec nebylo hezký a pěkně to tam smrdělo. Čas plynul hroozně pomalu a vzdálenosti se tam zdají neuvěřitelně nekonečné.
Dáda to schytal a šel se mnou:)) Když mu volala maminka nevěřila, že zrovna vylezl z kanálů.:-D Jelikož mým hlavní cílem je upozornění na kanály a kanalizaci, prostřednictvím netradičního infernální pohledu, který rozšiřuje lidem pohled nejen na dané téma, ale na i na cokoliv jiného… Rozhodla jsem se, že nejefektivnější forma, která je schopna veškeré mé poznatky a zážitky sdělit, je příprava realizace výstavy. Návrh takovéto výstavy je tedy výsledkem mé práce a snažení.


VIDEA:
Počet: 7
(Větruše, Marxova ulice, Mírové náměstí, Pražská ul., Velká Hradební a Vojtěšská ulice)
- Sestříhané videozáznamy průmyslové kamery SČVK. Každé video je z příslušné oblasti, obsahuje název ulice či místa a trvá cca 2 – 4 minuty.
- Videa jsou zkrácena a výrazně zrychlena. Záznamy speciální kamery jsou pořízené z důvodu odhalení různých závad, pro to, a i pro její nesnadný pohyb jsou videa v originále poněkud zdlouhavá a nudná.
- Jejich sestříháním a zrychlením dodávám na dynamičnosti, přesto však vizuální záznam neztrácí svou typickou atmosféru a autentičnost.
- Jelikož zvuk u této kamery není podstatný, videa ho měla hodně ztlumený, až nezřetelný. Ze své osobní zkušenosti mohu říci, že výrazný hluk prodění vody kanály je více než důležitý pro navození celkové zneklidňující atmosféry a dosažení jedinečného efektu.
- Zvukové záznamy hučení, šumění a proudění vody jsem tedy nahrála sama doma v koupelně, kde se vlastně nachází počátek všeho toho, co později protéká onou kanalizací. MP3 jsem poté stříhala, upravovala a pečlivě vybírala, aby seděli k jednotlivým videím a zněly co nejvěrohodněji.

Ale nebojte - stále jsem upe normální, škola mě nijak nepoznamenává! Mimochodem tato práce získala 6,1 bodů z maximálních 7 při semestrálních prezentací - takže paráda:)

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
promiň, že tě otravuju, ale letos se hlásím na výtvarku na ujep a už mám za sebou úspěšně talentovky, ale nikde jsem nenašla nic o pohovoru, tak jsem se tě chtěla zeptat, kdybys náhodou měla třeba chvilku čas, jestli bys mi mohla aspoň něco napsat, jestli je potřeba si nějak oprášit dějiny umění a tak. Moc děkuju! Pavla
Aquarius18@seznam.cz

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
koukám, že komentář přede mnou je asi stejně beznadějný, jako je ten můj. :D
Chtěla jsem ti napat email - ale záhadně tvá adresa na blogu nefunguje. :(
Tak, vůbec nemám ponětí, jestli se odpovědi dočkám, ale budu uctívat budhu, snad pomůže.
Mám tedy dotaz, co si mohu představit pod pojmem výtvarka - co se v semestrech dělá, jestli je možné účastni se soutěží, nebo zahraničních stáží?
Dále jestli je reálné si sehnat byt v Ústí na poslední chvíli .. s někým ze třídy, nebo jestli už všichni při tvém nástupu do prváku měli kde bydlet.
Možná bych měla dodat, že mě přijali na PF výtvarku. :D
Děkuji za případnou odpověd, Neumann Karolina (FB)
nbeo email: Karolinka1993@seznam.cz